Judith Pool DSCF4352

 

 

Judith Pool

studio NDSM-plein 61, Kunststad 1st floor, NDSM LOODS

Artist Statement Judith Pool 2025

ENG

My work is intuitive and fluid, emerging from conditions I set, where chance plays a role. Until now, my art has been driven by my own intuitions, shaped by personal experiences and preferences. I aim to create a tactile experience that evokes physical reactions—perhaps you feel your mouth water or experience a fleeting sense of discomfort. Fingers may tingle, and if nobody is looking, you might reach out to touch the work, if only for a moment.

I am also fascinated by how the presentation of my work can influence the viewer’s perspective. By encouraging movement—searching, bending, or climbing around the piece—I hope to expand the autonomy of the viewer, creating deeper engagement. I challenge the idea of completion, without clear beginnings and endings, inviting the viewer to connect with the process rather than focusing solely on the result.

In recent years, I’ve grown my practice by working on larger paintings and exploring new techniques like embroidery and ceramics. These craft-based processes, with their rich communal histories, have drawn me towards art as a shared experience. For me, art is not solely an individual act; it’s something that fosters connection. My work increasingly reflects this focus on community and collective creativity.

I believe creation gains meaning through context and collaboration. Whether through drawing sessions, collaborative workshops, or unexpected spaces for making, my goal is to encourage both individual expression and collective connection.

NL

Mijn werk is intuïtief en vloeiend, voortkomend uit door mij gestelde voorwaarden, waarbij toeval een rol speelt. Tot nu toe werd mijn kunst gedreven door mijn eigen intuïties, gevormd door persoonlijke ervaringen en voorkeuren. Ik streef ernaar een tactiele ervaring te creëren die fysieke reacties oproept—misschien voel je je mond wateren of ervaar je een kortstondig gevoel van ongemak. Vingers kunnen tintelen, en als niemand kijkt, voel je misschien de drang het werk even aan te raken.

Ik ben ook gefascineerd door hoe de presentatie van mijn werk het perspectief van de toeschouwer kan beïnvloeden. Door beweging aan te moedigen—zoeken, buigen of rondom het werk klimmen—hoop ik de autonomie van de kijker te vergroten en een diepere betrokkenheid te creëren. Ik daag het idee van voltooiing uit, zonder duidelijke begin- en eindpunten, en nodig de toeschouwer uit zich te verbinden met het proces in plaats van uitsluitend te focussen op het resultaat.

De afgelopen jaren heb ik mijn praktijk uitgebreid door te werken aan grotere schilderijen en het verkennen van nieuwe technieken zoals borduurwerk en keramiek. Deze ambachtelijke processen, met hun rijke gemeenschappelijke geschiedenis, hebben mij dichter bij kunst als gedeelde ervaring gebracht. Voor mij is kunst niet uitsluitend een individuele handeling; het is iets dat verbinding stimuleert. Mijn werk weerspiegelt steeds sterker deze focus op gemeenschap en collectieve creativiteit.

Ik geloof dat scheppen betekenis krijgt door context en samenwerking. Of het nu gaat om tekensessies, gezamenlijke workshops of onverwachte plekken om te creëren, mijn doel is zowel individuele expressie als collectieve verbinding te bevorderen.

judithpool.nl