Atelier A8, NDSM-plein 25, Kunststad, NDSM LOODS
Eén van de vragen die een maker vaak gesteld wordt, en zichzelf ook vaak – soms met verbijstering – stelt, is: “waarom maak ik”?
Het antwoord moet uit een heel diepe plaats worden gehaald.
Het heeft te maken met een combinatie van weten, van inzicht, gevoelens en empathie, van begrip en intuïtie.
De bron van inspiratie is een verontrustende combinatie van tegengestelde en complexe impulsen en indrukken die zowel aan de wereld als geheel als aan het persoonlijke bewustzijn worden ontleend.
Ik wil de kijker via mijn werk confronteren met het feit dat wij als mens alles met onszelf in verband brengen en in werkelijkheid alleen willen zien wat vertrouwd en bevestigend is (een antropomorf wereldbeeld) en daardoor niet onderkennen dat we deel uitmaken van een enorm netwerk waarvan we afhankelijk zijn, een netwerk dat wordt beheerst door de cyclische wetten van groei en verval. De onontkoombare maar tegelijkertijd ook poëtische kant van deze processen, zowel in de natuur als in de geschiedenis van de mens, is mijn inspiratiebron.
Ik hou van materiaal. Het is de drager van de geschiedenis en van het gebruik ervan.
Ik gebruik materialen uit de natuur, materialen gemaakt door mensen, oude afgedankte materialen en de nieuwste ontwikkelingen op materiaalgebied, zoals kunststoffen, synthetische rubbers en polyurethaan.
Door middel van experiment en onderzoek probeer ik de grenzen van het materiaal te verleggen. Het geheel wordt tot een geheel gekneed.
Hiervoor worden niet alleen de gangbare en bekende technieken uit mijn vakgebied gebruikt, maar ook die uit de film- en theaterwereld. Het materiaal krijgt iets wat het eerst niet had. Dit verstoort de verwachtingen van de kijker.. ..
Bovendien is niet alles even glad afgewerkt; er is letterlijk en figuurlijk bewegingsruimte. Beweging is de motor die alle verandering aandrijft.
ENGLISH
One of the questions a maker is often asked, and often also asks herself - sometimes with bewilderment - is: “why do I create"?
The answer must be retrieved from a very deep place. It has to do with a combination of knowing, of insight, feelings and empathy, of understanding and intuition.
The source of inspiration is an unsettling combination of opposing and complex impulses and impressions which are derived both from the world at large and personal consciousness.
I want to confront the viewer through my work with the fact that we as human beings relate everything to ourselves and in reality only want to see what is familiar and affirmativ (an anthropomorphic world view) and thus fail to recognize that we are part of a huge network on which we depend, a network governed by the cyclical laws of growth and decay. The inescapable but also at the same time the poetic side of these processes, both in nature and in the history of man , is my source of inspiration.
I love material. It is the bearer of history, and of its use. I use materials from nature, materials created by humans, old discarded materials, and the latest developments in material, such as plastics, synthetic rubbers, and polyurethanes.
I try to push the boundaries of the material through experiment and research. ll of it is kneaded into a whole.
Not only the common and well-known techniques of my profession are used to achieve this, but also those from the world of film and theater. The material gets something it did not have at first.
This upsets the expectations of the viewer.. ..Besides, not everything has a smooth finish - there is literally and figuratively room to move. Motion is the motor that drives all change.
https://www.ellenklijzing.nl/